90 uker spart på klart språk fra Vegvesenet

300.000 nordmenn sparer tid etter at Statens vegvesen begynte å bruke et mer folkelig språk i sine brev. Det viser en undersøkelse Vegvesenet gjennomført i november. De nye og mer lettleste brevene gjør at de 300.000 sparer tid tilsvarende nesten 90 uker.

I 2009 rapporterte 1,3 millioner voksne nordmenn at de ikke synes det offentlige skriver klart og forståelig, ifølge en undersøkelse fornyings- og administrasjonsdepartementet gjennomførte. Statens vegvesen tok oppfordringen med å gjøre det enklere for folk å skjønne hvilke plikter og rettigheter de har.

Nå, fire år etterpå, kan vi rapportere at våre undersøkelser viser at klarere brev fra oss sparer den norske befolkning for mye tid, ergrelse og uforståelig språk. Opp i mot 40 prosent brukte tidligere fra 3 minutter og oppover på å forstå brev fra oss. Undersøkelsene er gjennomført i samarbeid med Opinion Perduco AS. 

I tillegg sparer Statens vegvesen både tid og penger. I en av undersøkelsene rapporterte de ansatte som svarer på henvendelser fra brukerne at de fikk 40 prosent færre henvendelser etter et av de nye brevene ble sendt ut. I tillegg har vi spart 1,2 millioner bare i porto og papir på klarere versjoner av to andre brev.

Undersøkelsene

Statens vegvesen har undersøkt om mottakere av brev i forbindelse med EU-kontroll og omregistrering av bil forstår hva de må gjøre når de får brevet. Tallenes tale er klar:

Purrebrevet «Har du glemt EU-kontrollen?» (går til 800.000 brev i året)

  • 19 prosentpoeng flere synes det er lett å forstå hva Statens vegvesen vil de skal gjøre
  • 15 prosentpoeng flere synes språket i brevet er lett å forstå
  • Bare 2 prosent sier de brukte over 3 minutter på å forstå hva de skal gjøre, mot tidligere 19 prosent.

Omregistrering «Dette må du gjøre før du får vognkortet» (500.000 brev i året)

  • 14 prosentpoeng flere synes det er enklere å finne viktig informasjon som dato eller beløp
  • 7 prosentpoeng flere synes språket i brevet er lett å forstå
  • Bare 22 prosent sier de brukte mer enn 3 minutter på å forstå hva de skal gjøre, mot tidligere 42 prosent.

 Avskiltning «Vedtak om avskiltning» (150.000 brev i året)

  • 18 prosentpoeng flere synes teksten svarer på det de lurer på
  • 11 prosentpoeng flere synes teksten inneholder viktig informasjon som dato eller beløp
  • Bare 3 prosent sier de brukte mer enn 3 minutter på å forstå hva de skal gjøre, mot tidligere 42 prosent.

Språkerklæring fra vegdirektøren

– Det er åpenbart at vi tidligere ikke hadde et godt språk. Folk brukte for mye tid på brevene fra oss, og vi var altfor byråkratiske og vanskelige å forstå, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen. – Min språkerklæring er at det norske folk skal forvente at vi skriver så de forstår. Når vi pålegger folk å gjøre noe, og når vi informerer om plikter og rettigheter, må vi gjøre det på et forståelig språk.

Reklamer

One thought on “90 uker spart på klart språk fra Vegvesenet

  1. Tilbaketråkk: Europa ser til klarspråksarbeidet vårt | Vegvesenspråket

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s