Vi skriver så folk forstår

Vi har laget våre egne retningslinjer for klart og tydelig språk. Nå blir det spennende å se om Vegvesenansatte greier å bruke dem! Vårt etatsledermøte vedtok retningslinjene i oktober, og de er nå førende for skriving hos oss.

Vi har laget retningslinjer, og ikke en språkprofil som mange andre etater har laget, fordi vi mener vi må starte med det overordnede. Vi har kommet langt dersom alle ansatte fra nå av

  • strukturerer teksten,
  • bruker mellomtitler og en god overskrift, og
  • lager et innhold som preges mindre av passivt språk og mer av en imøtekommende tone

Da er det mindre viktig om de skriver Region med stor eller liten bokstav, bru eller bro og om de setter komma på riktig sted. Slike spørsmål får vi heller ta opp senere, når retningslinjene er tatt skikkelig i bruk. Faren med å starte med detaljene er også at folk da bare blir opptatt av – nettopp detaljene.

Vi har delt retningslinjene i to:

En klar tanke
Før de ansatte starter med skrivingen, bør de tenke gjennom en del spørsmål og problemstillinger. Vi vet at mange ikke tenker nøye gjennom hva leseren vet om saken på forhånd. Vi har til og med fått tilbakemelding på at noen ikke tenker på hvem som skal lese når de skriver! Spørsmålene under “En klar tanke” skal bevisstgjøre skribenten på leserens behov.

En klar tekst
Her får de som skriver hjelp til å lage selve teksten. Først får de bistand til å lage en god struktur, før retningslinjene konsentrerer seg om hva en god tekst skal inneholde. Her går vi inn på de viktigste problemene vi har sett i tekstene så langt, for eksempel at vi skal: 

  • bruke et mer aktivt språk
  • skrive du og dere, ikke De eller omtale leseren i tredje person
  • prøve å unngå vanskelige ord

Hele veien krydrer vi med eksempler fra eget hus, slik at de kan få inspirasjon til egne tekster.

Et endringsprosjekt
Å lage retningslinjene gikk overraskende greit. Gjennom arbeidet med standardbrevene kom det klart fram hvor skoen trykker, og retningslinjene reflekterer dette. Utfordringen blir å få nærmere 6000 ansatte til å bruke dem! For å hjelpe ansatte til å ta i bruk retningslinjene, holder vi todagerskurs, vi har laget et e-læringskurs som vi tar i bruk i disse dager og vi holder minikurs og tilbyr arbeidsmøter til avdelingene. I tillegg går flere av lederne i bresjen for et klarere språk. Dette arbeidet er i startgropa, og vi må stadig finne nye tiltak.

Veldig mange av våre ansatte har skriving som sin profesjon, og det er ikke bare enkelt å endre måten de presenterer en tekst på. Vi i prosjektet får stadig nye argumenter, og prøver nye pedagogiske grep for å få til et godt samarbeid med de som skriver, og dette kommer til å kreve hardt arbeid fra både oss og de ansatte. Ikke minst må lederne enda mer på banen og oppmuntre og kreve et klart og tydelig språk fra sine medarbeidere.

Har dere noen råd til hvordan vi kan hjelpe ansatte til å ta i bruk retningslinjene? Kom gjerne med dem. Bruk gjerne retningslinjene våre som inspirasjon til arbeid dere holder på med.

Statens vegvesens retningslinjer for klart og tydelig språk-bokmål

Statens vegvesens retningslinjer for klart og tydelig språk – nynorsk

Reklamer

3 tanker på “Vi skriver så folk forstår

  1. Tilbaketråkk: Fjorden og vegen | Vegvesenspråket

  2. Tilbaketråkk: Slik kan du skrive om tekstene dine | Vegvesenspråket

  3. Tilbaketråkk: PRprat.no skriver om prosjektet vårt | Vegvesenspråket

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s