Vegdirektøren vil ha klarere språk

Av vegdirektør Terje Moe Gustavsen

Språk er makt, det er kultur og er viktig for egenart og selvfølelse. Språk er identitet, følelser og engasjement. Selvsagt er språk også kommunikasjon. Språket er avgjørende for de aller fleste sitt forhold til hverandre, mellom enkeltindivider og mellom folk og samfunn.

Samtidig er språket i endring. Den store verden trykker på – og presser mer engelsk inn. Mange, og kanskje særlig unge mennesker, bruker et eget sms-språk, bestående av ordforkortelser og bokstavkoder.

Mange av språkendringene er bra. På femtitallet ble det oppfattet som uhøflig ikke å bruke De og Dem. I dag er det nærmest omvendt. Nå skaper bruken av De og Dem avstand mellom avsender og mottaker, både når det uttrykkes skriftlig og muntlig. I dag er uttrykksformen mer direkte. Vi bruker kortere og klarere setninger. Her er det kanskje nettopp i det offentlige Norges dialog med folk det har skjedd størst forandring. En forandring der folk har gått raskere, og har et klart forsprang på byråkratiet i det offentlige Norge. Det har ført til at vi i mange tilfeller ikke er på samme språkkanal som folk flest.

Det er alt dette vårt prosjekt ”Klart språk i Statens vegvesen” handler om. Det handler om all vår kommunikasjon, skriftlig og muntlig både innad i etaten og til og fra alle andre. Det handler om vår bruk av makt og vår tillit i befolkningen. Og det handler om å ta vare på og å være med på å utvikle vår store og verdifulle språkarv.

Kanskje noen synes at jeg tar vel hardt i når jeg mener at etatens språk betyr noe for nasjonens språkutvikling og språkarbeid. Men med de store mengder lesere og tilhørere vi har på nett, av brev, i mediene og i direkte møte med folk, mener jeg virkelig at vi har et delansvar for en større helhet.

Dette ansvaret må tas ved at vi er bevisst vår språkbruk i hver eneste melding eller artikkel på nettet, i alle brev vi sender ut, når vi uttaler oss til mediene og når vi treffer folk, både enkeltvis og når flere er samlet. En svær oppgave, men det er en både morsom og givende jobb.

Vi ser allerede noen resultater. Jeg tror at det nye vognkortet og brevet om EU-kontroll (periodisk kjøretøykontroll) bidrar til at flere forstår raskere og bedre. Folk blir mer fornøyd, og vi får mindre jobb med å besvare spørsmål. Kort sagt en “vinn-vinn”-situasjon.

Dette er noen første skritt på en stor oppgave. Vi må alle være villige til å endre måten vi bruker språket på. Men jeg er sikker på at vi får store gevinster. For folk flest og for Statens vegvesen. Dessuten bidrar vi til en enda større oppgave. Å ta vare på og utvikle våre språk både for vår egen og for framtidige generasjoner.

Reklamer

2 thoughts on “Vegdirektøren vil ha klarere språk

  1. Tilbaketråkk: Fjorden og vegen | Vegvesenspråket

  2. Tilbaketråkk: 90 uker spart på klart språk fra Vegvesenet | Vegvesenspråket

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s