Hvilke språkkamper skal jeg ta?

Som kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesens bør jeg være fagavdelingens gode rådgiver på et klart og tydelig språk. Min oppgave er å bidra til at leserne forstår teksten første gang de leser den. Hvilke kamper er da viktigst?

Det er lett å grave seg ned i ord og uttrykk i språket vårt, og ta rollen som organisasjonens ordvokter.  En tekst med drøss av faguttrykk er jo uforståelig.  Og min kamp blir lett å slå ned på de mange uforståelige faguttrykkene til fagavdelingene – for å gjøre dem mer folkelige.  Like lett er det å gå inn i rollen som korrekturleser. Og bli den som påser at setningene har nok punktum, komma på noenlunde riktig plass og ikke de største skrivefeilene. Dårlig norsk bidrar jo heller ikke til økt forståelse hos leseren.  Men er det de viktigst kampene å kjempe?

Jeg mener det krever enda mer. I Vegvesenet har vi laget 10 retningslinjer for et klart og tydelig språk. Hos oss er det disse vi skal følge, og de vi skal gi råd om – i fallende viktighet. Ordvalg og korrektur er med, men de kommer ikke først.

Strukturen til en tekst er nemlig ikke uten betydning. Hva som står først og sist. Hvordan teksten er bygget opp og inndelt. Derfor er dette på topp i retningslinjene våre. Det går på førsteinntrykket av teksten når du ser den, og det handler om din forståelse underveis når du leser. De tre første retningslinjene sier noe om nettopp det:

  • Vi sørger for at leserne får den informasjonen de trenger – ikke mer, ikke mindre
  • Vi starter tekstene med den informasjonen som er viktigst for leserne
  • Vi gjør tekstene oversiktlige ved å bruke overskrifter, underoverskrifter og punktlister

Disse overordnede kampene har jeg tenkt å ta når jeg nå skal ut til avdelingen å gi råd om et klart og tydelig språk. Kanskje er en gjennomgang av strukturen i teksten lettere å svelge for fagavdelingen enn ord-diskusjonen også? Og jeg slipper å bli kjent som “hun som er så god på tegnsetting”.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s