Byråkratispråkets kjennetegn nummer en?

Vi har i løpet av året gått gjennom ti brev som sendes til en masse brukere. Felles for brevene er at vi ikke har revidert de på lenge, og at de i sin tid ble laget basert på Statens vegvesen sine behov. Disse behovene er sannelig ikke alltid de samme som brukerne har.

Jeg har lest passive setningskonstruksjoner til øyet ble stort og vått og hodet ble mer og mer forvirra. Hvem er det egentlig som skal gjøre hva, har jeg tenkt flere ganger.

  • Trafikkforsikring må tegnes, og erklæring om slik forsikring må gis fra forsikringsselskapet til motorvognregisteret

For en bruker som ligner på meg, som ikke skjønner helt hva en trafikkforsikring er og ikke aner hva motorvognregisteret er, er det lett å bli forvirra. Ordner forsikringsselskapet mitt dette? Må jeg passe på at forsikringsselskapet sier fra til motorvognregisteret – hva enn det er? Nei, jeg tar en telefon til Statens vegvesen. Dette må jeg få til, det er tross alt staten som spør meg.

Vi har nå endret teksten til:

  • Kontakt forsikringsselskapet ditt så snart som mulig for å få en ansvarsforsikring.  Forsikringsselskapet gir oss melding når forsikringen er i orden.

Denne skjønner jeg. Jeg må bare ringe forsikringsselskapet, så fikser de resten! Det var godt. Da slipper jeg å ringe til Statens vegvesen.

Et av målene for språkprosjektet vårt er at brukerne skal forstå sine plikter, rettigheter og muligheter første gang de mottar informasjon fra oss. Da må vi bruke et aktivt språk fordi passive setningskonstruksjoner er vanskelige å forstå for leserne. Derfor foreslår vi å ha med noe om dette i retningslinjene som etatsledelsen skal godkjenne neste uke:

Vi får fram hvem som har ansvar for hva, ved å bruke aktive verb
En god tekst skal gjøre det klart hva den som skriver, forventer av den som leser. Bruker vi aktive verb, blir teksten klarere og enklere å lese. Et tips når vi skal skrive aktivt, er å bruke ord som du og dere, vi eller Statens vegvesen – da får vi tydelig fram hvem som skal gjøre hva.

Reklamer

One thought on “Byråkratispråkets kjennetegn nummer en?

  1. Tilbaketråkk: PRprat.no skriver om prosjektet vårt | Vegvesenspråket

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s